Blijf op de hoogte: facebook 1251 | twitter 2111 | @ nieuwsbrief 5374

"Ik vind het belangrijk dat een leerling die van school gaat verantwoorde keuzes kan maken in het uitvoeren van activiteiten in haar of zijn leefomgeving."

Dit artikel is een onderdeel van "Verhalen van duurzame koplopers binnen het voortgezet onderwijs" uit maart 2013. Klik hier om het gehele document te lezen.

Moon Zijp is docent Nask en techniek op het Clusius College Heerhugowaard. Ze volgt een combitraject doceren en studeren. Voor de opleiding (Stoas) ontwierp ze een lessenserie over duurzaamheid voor het vak techniek in de onderbouw. Dit was een aanvulling op het project ‘Verlicht Milieu’ (een initiatief van Stichting Animo) waarvoor ze haar school als deelnemer had opgegeven.

Lessenserie over duurzamheid

Haar lessen boden een kennisaanvulling op het programma, gericht op recycling. Ook werd daarbij breder aandacht geschonken aan wat duurzaamheid is. Hier hoorde bijvoorbeeld het organiseren van een dagje duurzaam recreëren bij. De lessen waren interdisciplinair van karakter, zo betrok Moon ook docenten van andere vakgebieden bij de ontwerpfase. Er zijn ook andere docenten op haar school in de bovenbouw actief met het thema, wat Moon aangreep om ook haar leerlingen weer bij te betrekken om zo hen alvast nieuwsgierig te maken naar deze projecten, die later in hun studietraject worden aangeboden.


Wat vindt je van belang in het onderwijs?

"De leerlingen van nu zijn de makers en hoeders van de samenleving van later. Ik vind het belangrijk dat een leerling die van school gaat, zich er bewust van is dat het ertoe doet hoe hij leeft, zich verantwoordelijk voelt voor hoe de samenleving eruit ziet, kritisch kan nadenken en vervolgens verantwoorde keuzes kan maken in het uitvoeren van activiteiten in zijn leefomgeving. 

"Dit afdwingen lijkt me niet echt de juiste manier maar om als docent een kleine stap te zetten door in elk geval aan de bewustwording te werken hoop ik de leerlingen mee te geven dat de aarde niet onuitputtelijk is en dat alle kleine beetjes helpen om ook in de toekomst een gezond evenwicht te kunnen realiseren tussen onze wensen en de mogelijkheden."

Wat was het resultaat van de lessenserie?

"Zowel de leerlingen als collega’s als directie reageerden enthousiast. Het goede is dat de leerlingen nadenken over afval en milieu, aangeboden op een manier die bij hun belevingswereld past. De lessenserie wil ik nog iets aanpassen en krijgt dan een definitieve plek in het curriculum van de technieklessen. Ook als de organisatie van dit project in de toekomst niet meer door bedrijven uit de buurt wordt geïnitieerd, dan nog kan dit project binnen de school zelf doorgaan. Voorwaarde is wel dat collega’s ook gemotiveerd en gestimuleerd worden om mee te denken over een aanbiedingsvorm en deze ook daadwerkelijk gestalte gaan geven."

Groene Generatie Pro

ASSESS

Sustainability Assessments

Hoe goed ben jij voorbereid op de uitdagingen van morgen? Binnenkort weet je het. Groene Generatie NL ontwikkelt de Personal Sustainability Assessment Toolkit. Klik voor meer.

GIDS

ToekomstBehendig.nl

Waar vind je het onderwijs van morgen? Waar gaan je kinderen straks naar school en met welke studie ga jij het maken? Wij weten het al... lees verder