Blijf op de hoogte: facebook 1251 | twitter 2111 | @ nieuwsbrief 5374

 

Op 8 januari bezocht ik Frank op het St. Bonifatiuscollege in Utrecht, ook wel het ‘Boni’ genoemd, waar hij biologiedocent en tevens duurzaamheidscoördinator is. Ik sprak met hem over wat de school doet op het gebied van duurzaamheid.

Verwarming 
Het is vandaag warmetruiendag op het Boni. Dit houd in dat de verwarming voor een dag minimaal een graad lager gaat. Dit wordt op een speelse manier gestimuleerd door Green Choice Warmetruiendag. Door het land worden wedstrijden georganiseerd voor de gekste trui. “De trui staat op deze dag symbool voor wat we samen zélf kunnen doen om de uitstoot van broeikasgassen te verminderen”, valt op de website te lezen.

De bewustwording die deze actie creëert wordt erg gewaardeerd door het Boni. “En deze is best groot”, vertelt Frank, “je bereikt er dan ook iedereen mee”. Op 5 februari is het officieel Warmetruiendag, op deze dag nemen jaarlijks honderdduizenden Nederlanders deel, waaronder vele scholen. Op het Boni zetten ze op drie dagen per jaar de verwarming lager. “Dit heeft qua CO2-uitstoot een iets grotere impact, bovendien kost het weinig moeite” aldus Frank. Er zijn meerdere instellingen die hun eigen ‘warmetruiendagen’ creëren. Zo hield Wageningen Universiteit vorige week een warmetruienweek.

Op het Boni is de temperatuur op gewone dagen overigens al een graad lager dan voorheen, namelijk 20 graden. “Het is een klein verschil, maar het heeft impact. Sinds een jaar kunnen docenten tevens zelf de verwarming aan of uit zetten in lokalen, dat scheelt ook al”, vertelt Frank.

Recyclen 
Het scheiden van afval is ook een stapje richting een duurzamere school. Helaas wordt echter nog niet op alle scholen afval gescheiden. Frank stelt dat afvalscheiding op grote schaal lastig is, doordat leerlingen er soms moeite mee hebben om afval überhaupt in afvalbakken te gooien, laat staan in de goede bak. Dit neemt overigens niet weg dat er geen pogingen worden gedaan op het Boni.

“Het scheiden van afval wordt gedaan op eigen initiatief. Sommige docenten zijn hier actief mee bezig, zo scheidt er een docent het plastic afval in haar lokaal. Bij biologie wordt het papier apart verzameld en als bioloog zou ik het leuk vinden om een compostbak te hebben. We scheiden ook oude pennen, die vervolgens naar BIC opgestuurd kunnen worden zodat zij ze kunnen recyclen. Het loopt helaas niet heel goed, naast het verzamelen moet het ook bewaard blijven tot het wordt opgestuurd. En daar gaat het soms fout.”

Overbrengen van Duurzaamheid
Duurzaamheid betrekken in de lessen is nog de meest effectieve manier om duurzaamheid over te brengen. “Duurzaamheid zit standaard in de lesstof bij biologie, aardrijkskunde en natuurkunde. Bij Algemene Natuur Wetenschappen kregen leerlingen een praktische opdracht over alternatieve energiebronnen. Er liggen nog veel meer mogelijkheden”, benadrukt Frank, “de docent Nederlands zou de leerlingen een betoog kunnen laten schrijven over klimaatproblematiek.”

“Het Green Canteen project van Jongeren Milieu Actief is ook een leuk idee voor de school. Ik heb laatst met ze gesproken, misschien dat wij er verder mee gaan. Met Green Canteen onderzoeken leerlingen hoe duurzaam de kantine is. Het fijne hieraan is tevens dat ze de eerste en laatste les verzorgen, het een kant en klaar pakket is, leerlingen krijgen een cijfer en het veel raakvlakken heeft met maatschappijleer.”

Ten slotte levert de school een duurzame bijdrage via Globe Nederland (een netwerk van scholen die samen natuur en milieu in de schoolomgeving onderzoeken en hiermee wetenschappers helpen, red.) en Unesco scholen (waarbij de nadruk op wereldvrede ligt, door middel van vrede en mensenrechten, intercultureel leren, wereldburgerschap en duurzaamheid, red.).


Vinden leerlingen duurzaamheid belangrijk?

“Gelukkig wel. Ik geef les aan bovenbouw vwo en vraag wel eens aan leerlingen wat ze er zelf al mee doen. Dan komen er vaak verrassende antwoorden. Ze vertellen trots wat ze thuis allemaal met duurzaamheid doen. Wanneer leerlingen betrokken worden, zoals bij de renovatie van het gebouw, dan krijg je een vermenigvuldiging. Vooral individuele gesprekken met leerlingen gaan winst opleveren.”

Ook mede-docenten informeert hij over duurzaamheid: “Af en toe schrijf ik Boni-berichten, bijvoorbeeld over de led verlichting, de slaapstand van de beamer en de mogelijkheid om de verwarming uit te doen.”

Frank denkt dat de Duurzaam Onderwijs Gids de school zal stimuleren meer te doen met duurzaamheid. Daarnaast wordt het inzichtelijk wat de school zelf doet maar ook wat andere scholen doen. Daar is Frank benieuwd naar.

Groene Generatie Pro

ASSESS

Sustainability Assessments

Hoe goed ben jij voorbereid op de uitdagingen van morgen? Binnenkort weet je het. Groene Generatie NL ontwikkelt de Personal Sustainability Assessment Toolkit. Klik voor meer.

GIDS

ToekomstBehendig.nl

Waar vind je het onderwijs van morgen? Waar gaan je kinderen straks naar school en met welke studie ga jij het maken? Wij weten het al... lees verder