Blijf op de hoogte: facebook 1000+ | twitter 2000+ | @ nieuwsbrief 5000+

 

Samen met mijn teamleden van de werkgroep Jong en Duurzaam van de Nationale Jeugd Raad (NJR), breng ik duurzaamheid onder de aandacht van de jeugd. We maken hen bewust van de urgentie en geven handvatten om zelf aan de slag te gaan. We zien onderwijs namelijk als de sleutel naar een duurzame toekomst. Ons doel is om het duurzaamheidsvirus te verspreiden. Als coördinator gastlessen heb ik veel contact met docenten en sta ik voor de klas.

Dit artikel is een introductie op de reeks ‘duurzaamheid op school’. In dit artikel neem ik jullie mee in mijn ervaringen voor de klas. Na dit artikel zullen interviews met docenten volgen bij wie we een gastles verzorgd hebben.

Onze lessen
We geven les op middelbare scholen in heel Nederland. Af en toe komen we bij een basisschool of ROC. Zo spreken we leerlingen van diverse leeftijden en leerstromingen. De les beginnen we met een verkenning van het begrip duurzaamheid, daarna gaan we dieper in op kleding, voeding, deel- of circulaire economie.

De les geven we zo positief en interactief mogelijk. Voordat we iets uitleggen, vragen we wat ze er zelf van weten. Ik ben dol op vragen en discussies, daaruit blijkt namelijk dat ze iets doen met de informatie.

Omdat we zelf jongeren zijn, komen we dichtbij de belevingswereld van onze leerlingen wanneer we vertellen over onze passie voor duurzaamheid. De les maak ik zo persoonlijk mogelijk, ik merk namelijk dat leerlingen willen weten of je zelf doet wat je zegt. Zo vertel ik waar ik op let bij het kopen van kleding of voedsel. Bovenal vertellen we waarom we duurzaamheid belangrijk vinden.

Kennis
Ik heb gemerkt dat de meeste leerlingen nog weinig over duurzaamheid weten. Dit is niet vreemd, aangezien duurzaamheid zelden een vast onderdeel in het curriculum is. Dit geeft ons extra motivatie om zo goed mogelijk les te geven. Er zitten duidelijke verschillen tussen leerlingen. Voor de meesten betekent duurzaamheid recycling of zonne-energie, voor een paar is het begrip nieuw en een enkeling is er echt mee bezig.

Ik merk dat kinderen het leuk vinden om het over te duurzaamheid te hebben; ik denk dat het ze aanspreekt omdat het praktisch is.Ze kunnen er zelf wat mee en vertellen graag wat ze al weten of doen. Sommigen komen zelfs met vernieuwende ideeën. Ik ben ervan overtuigd dat er leerlingen zijn die het mee naar huis nemen.

 

Leerzaam
Extra leuk is het, wanneer zelfs docenten laten weten dat ze van onze les geleerd hebben. Daarnaast is het leerzaam voor mezelf om les te geven: weet ik genoeg van de duurzaamheidsthema’s en kan ik duidelijk uitleggen wat ik weet?

Volgende week: een interview met Mirjam van der Laan van ROC Midden Nederland. 

Kijk voor informatie over de gastlessen op jongenduurzaam.nl 

Groene Generatie Pro

ASSESS

Sustainability Assessments

Hoe goed ben jij voorbereid op de uitdagingen van morgen? Binnenkort weet je het. Groene Generatie NL ontwikkelt de Personal Sustainability Assessment Toolkit. Klik voor meer.

GIDS

ToekomstBehendig.nl

Waar vind je het onderwijs van morgen? Waar gaan je kinderen straks naar school en met welke studie ga jij het maken? Wij weten het al... lees verder