Blijf op de hoogte: facebook 1000+ | twitter 2000+ | @ nieuwsbrief 5000+

Nederlands: Het pand van het St. Gregorius College aan de Van Asch van ...

 

Rick Soeters is docent op het St. Gregorius te Utrecht. Met een werkgroeplid van NJR gaf ik (Nine) les over duurzame voeding bij zijn klas 1 VWO. In de groep waren een aantal erg leergierige leerlingen, die duidelijk ook al veel van duurzaamheid af wisten. Ik sprak met Rick over welke rol duurzaamheid speelt op de school.


Wat wordt er aan duurzaamheid gedaan op jullie school?

“Bij mijn eigen vak, aardrijkskunde, komt duurzaamheid regelmatig aanbod, zoals bijvoorbeeld klimaatverandering. De actualiteit laat ik regelmatig naar voren komen, ik vind het belangrijk dat de leerlingen dit meekrijgen. Duurzaamheid komt veel in de media en dus ook in de lessen. Het sluit goed aan bij het vak.

Duurzaamheid komt een aantal keer langs in de onderbouw en in de bovenbouw. Ze weten er dus wat over als ze van school af gaan. De mate verschilt wel per leerstroom. In de VWO module wordt klimaatverandering behandeld. In de tweede fase behandelen we hoe we dit kunnen beperken. Bij Havo speelt het een kleinere rol, daar zijn het een paar paragrafen. Bij VMBO behandelen we natuurlijke hulpbronnen. Docenten zijn vrijer in onderbouw, de docent mag dan eigen invulling geven aan lessen. Er zou dus meer nadruk gelegd kunnen worden op duurzaamheid.”

Hebben leerlingen kennis van duurzaamheid?
“Dat verschilt uiteraard per leerling, het begrip duurzaam is toch lastig. Ze begrijpen wel wat je bedoelt, maar als ze het moeten uitleggen weten ze toch niet zo goed wat duurzaam is. De grote dingen zoals klimaatverandering kennen ze wel. Een enkeling weet er veel van af of doet er iets mee.”

Hoe kwam het dat jullie de lessen van NJR wilden?
“We wilden iets doen met de GEO week, jullie les werd hierbij aangeboden. De discussie sprak ons aan, dat doen we in de les niet zoveel. Zeker voor VWO leerlingen is het belangrijk dat ze dat ook doen. Zowel de leerlingen als wij zelf waren enthousiast.”

Hoe reageren ze op duurzame onderwerpen?
“Meestal vinden ze het wel interessant, het ligt er natuurlijk aan hoe je het brengt, maar dat is met alle onderwerpen zo.”

Hoe reageren collega’s/ het bestuur op duurzame thema’s?
“Ze vinden het goed als je er aandacht aan besteed, maar niet dat ze je pushen. Er is niet een docent gespecialiseerd in duurzaamheid die een aanspreekpunt is voor duurzame thema’s. Wel hebben we een teamleider die zich bezighoud met de gebouwen en daarmee ook energiebesparing.”

 

In de serie duurzaamheid op school spreek ik met docenten om inzicht te geven in de rol die duurzaamheid speelt op scholen, voor docenten en leerlingen. Op deze manier laat ik zien waar vraag naar is en hopelijk motiveren we docenten en bestuursleden voor een duurzamer onderwijs.

Groene Generatie Pro

ASSESS

Sustainability Assessments

Hoe goed ben jij voorbereid op de uitdagingen van morgen? Binnenkort weet je het. Groene Generatie NL ontwikkelt de Personal Sustainability Assessment Toolkit. Klik voor meer.

GIDS

ToekomstBehendig.nl

Waar vind je het onderwijs van morgen? Waar gaan je kinderen straks naar school en met welke studie ga jij het maken? Wij weten het al... lees verder